søndag 31. juli 2011

Tips ved lyn og torden

I dag var det en ny runde med lyn og torden, det var fort over men det er meldt mer utover uka.
Har aldri likt lyn og torden så jeg holder meg inne og gjerne i senga med alle ungene om det blir ille.. :)


Leser alltid tips ved lyn og torden for å være sikker på at jeg ikke gjør noe man ikke burde.


  • Søk ly innendørs hvis mulig.
  • Trekk ut støpselet på elektriske kontakter.
  • Hold deg borte fra vinduer og dører.
  • Unngå bruk av telefon.
  • Unngå å arbeide på gjerder av metall, telefon- og kraftledninger og rørledninger.
  • Hold deg i bilen dersom du er ute og kjører. Der sitter du trygt.
  • Unngå å fylle drivstoff på bil eller båt.
  • Unngå å oppholde deg i småbåt.
  • Dersom du bader, bør du snarest mulig komme deg på land. Bruk ikke fiskestang.
  • Unngå fjell- og bakketopper og åpne sletter.
  • Hold deg unna høye enslige trær. Dersom det ikke finnes bygninger i nærheten, søk beskyttelse i en hule eller grøft. Eller legg deg ned på bakken. 
Her kan man se hvilke skyer som kan gi tordenvær: Tordenskyer

Her kan man se hvor det er lyn registrert på kart, det henger en stund etter men det stemmer ganske bra og du ser om det er på vei..følger med en del på den siden jeg! Lynaktivitet/radar

Selv om jeg syns det er skummelt er det utrolig fint å se på..(bilde fra Google)

Ingen kommentarer: