søndag 24. juli 2011

Belgiske vafler

Hadde veldig lyst på noe søtt og godt til frokost i dag og endte opp med å prøve en ny oppskrift på belgiske vafler.

Har bare lagd det en gang før og ble ikke fornøyd med de, men denne gangen ble de helt perfekte!





Her kommer oppskriften på søte Belgiske vafler:

Gjær, sukker, salt, mel, egg, smør, perlesukker

  1. Bland 1 pose gjær med 80 ml lunken vann, 1 1/2 spiseskjer sukker, 1/8 ts salt og la stå i 15 minutter.
  2. Ha 470 ml mel i en stor bolle.
  3. Lag et hull i midten, hell over gjærblandingen og kna deigen.
  4. Fortsett å kna deigen, ha i 3 egg (1 om gangen). Og ha i 230 ml smør - 2 spiseskjer om gangen. Bland godt.
  5. La deigen hvile til den har doblet i størrelse.
  6. Fold i 240 ml perlesukker. La deigen hvile i 15 minutter.
Man trenger ikke ekstra smør når man steker de og de blir veldig fort ferdige, hvertfall i mitt belgiske vaffeljern.


De første hadde jeg litt for lite deig i så de ble litt små, men smaken er fortsatt like bra så brydde meg ikke om det.




Kanskje ikke den sunneste frokosten men når man har ferie og det bare regner er det lov å kose seg litt..







Kan også spise belgiske vafler med litt is eller sjokolade på, men de er veldig søte så litt friske bær til er kanskje enda bedre!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm...det så godt ut ja...Men ikke så sunt nei...men kanskje ikke så sundt og ikke spise noe heller...haha....

Har spist indre filet av elg idag vi... Det var veldig godt...SPesielt når jeg slapp og lage det selv ;)
pisket krem og jordbær til dessert...


Nå har jeg laga syltetøy av resten av bæra og vafler ala Alexandra med resten av kremen :D

Men spørs om ikke jeg må prøve meg på di du hadde der....Så veldig godt ut :D


Alex :P

Rebecca sa...

Ja det hørtes ikke dårlig ut ;o)
William har ferie så vi må jo kose oss litt ekstra..

Burde absolutt prøves, de er kjempe gode..skulle hatt is og bær til, hadde vært godt det :)