mandag 26. september 2011

Kanelkake med firkløver glasur

Min nye favoritt er en kanelkake med en nydelig firkløver glasur.
Ungene liker den veldig godt så den lagde jeg når Magnus feiret bursdagen sin i helga, hele 9 år gammel er han nå, tiden går så fort!

Oppskrift på kanelkake:

6 dl mel
3 dl sukker
2 ts kanel
3 ts bake pulver
100 gram smør
3 dl surmelk/ melk/ vann (velg selv)

Bland det tørre med smøret, kna det sammen så det ikke er flere klumper igjen. Tilsett deretter 3 dl surmelk/melk/vann og rør det inn.
Når jeg brukte surmelk så ble det for lite med 3 dl siden så jeg fylte på med litt melk.


Stekes i 200-225 grader i 30 min
settes midt i ovnen.




Firkløver glasur:


200 g Firkløver
100 g smør
1 dl sukker
1 dl kremfløte

Smelt smøret til glasuren i en liten kjele. Ha i fløten og sukkeret og gi blandingen et oppkok.
Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt sjokolade. Rør til sjokoladen har smeltet.

Avkjøl sjokoladeglasuren til den er romtemperert. Fordel så glasuren over kaken, som fortsatt er i langpannen.

Sett hele kaken med langpannen i kjøleskapet i et par timer.











































Helt utrolig nydelige godbiter <3


2 kommentarer:

Alexandra sa...

virka kjent den oppskrifta....hihi :D

Rebecca sa...

Ja den er så god :o) ekstra god med den firkløver glasuren ;o)